ansiktszonbehandlingar, Blekinge, Hällevik, hälsa, JILA 4 goodlife, stress, stressrelaterade symptom

Stressrelaterade symptom

JILA 4 goodlife

Jag kom i kontakt med affirmationer och mental träning/avslappning året 1997 och det tog då ett tag för mig att lära mig att komma ner i varv, att förstå nyttan av och inse att det här är bra för mig på så många sätt. Jag tror att alla kan lära sig och att det är övning som gäller samt en smula tålamod.

Det finns många som säger att det här med lugn träning, avslappningsövningar osv bara gör en mer stressad. Det kan säkert stämma på de som går på högvarv hela tiden, men det är också dessa personer som förmodligen är i störst behov av det. De personer som har svårt att slappna av och tillåta sig att ta det lugnt och ”göra ingenting” känner ett visst motstånd inför förslag om dessa former. Många säger: ”Jag ska bara göra det och det färdigt, sen ska jag ta det lugnt” men sen kommer aldrig… och vissa faller efter tillräckligt lång tid ihop i en hög och orkar ingenting mera, de tror nästan att de ska dö av sina ”konstiga” och diffusa symptom. Kroppen säger till slut ifrån på det mest hårda och skoningslösa sätt den kan, för att få hjärnan att förstå att nu är det stopp.

Man kan kalla det ”Gå in i väggen” eller ”Utbränd” eller vad man vill, det är samma sak för oss alla men symptomen kan skifta ganska mycket. För en del blir det helt enkelt livsfarligt medans andra ”bara” känner det som att de ska dö… Vid det här laget vet de flesta att man kan drabbas av Stroke och hjärtsjukdomar som är direkt livshotande bl.a pga stress. Panikångest, känselbortfall, minnesförlust, orkeslöshet och utmattningssymptom/dimhjärna är mer vanliga symptom som är starka förvarningar på att tempot är för högt i livet.

Självupplevda erfarenheter även för mig

Jag har min egen historia och har varit nere ”på botten” och vänt vid några tillfällen. Trots att jag har läst och lärt mig mycket om stresshantering, mental/muskulär avslappning, meditation och affirmationer mm så hamnade jag också tillslut vid ett vägskäl där jag fick säga stopp på allvar. Jag stoppade i tid och i läkarintyget står det ”utmattningssymtom” och det är precis vad det var.

Slutkörd både fysiskt och psykiskt fick jag en dag i slutet av januari 2007 ringa min arbetsgivare och sjukskriva mig. Då hade en psykolog, som jag haft kontakt med i över ett halvår, försökt övertala mig och få mig att inse att jag borde sjukskriva mig många gånger, men jag skulle också först ”bara göra det och det”… Det som jag från början bara trodde skulle bli en vecka eller två slutade med 2 månaders helt sjukskrivning, arbetsprövning 2 h/dag i 2 veckor, 50 % arbetstid fram till september och sedan 75% arbetstid året ut innan jag var tillbaka på 100%. För många tar det mycket längre tid. Jag tackar mina kunskaper för att jag klarade mig så skonsamt trots allt.

Man ska vara rädd om sig,det vet vi ju men vad gör man när allt känns för mycket? Från och till hamnar vi i perioder och situationer som framkallar stress inom oss och tillfällig stress är i sig inget farligt, men när vi under en längre tid befinner oss i stress hela tiden så kommer det ena symptomet efter det andra smygandes på oss. Då ska vi vara uppmärksamma och försöka stoppa i tid. Att leva ett helt stressfritt liv är nog svårt i den tid vi lever, men om du hittar ”verktyg” som fungerar för just dig så kan du tryggt ta tag i situationen och vända den i tid.

Finns det lösningar som fungerar?

Fundera på vad som känns bra inom dig att göra, vad får dig att må bra och koppla av? Jag har mina verktyg som fungerar för just mig och det är bl.a att vara ute i min trädgård och plantera, rensa ogräs, gräva och arbeta fysiskt. I min trädgård kopplar jag bort alla andra tankar, kommer ner i varv och rensar även bort oro och ibland ilska eller vad det kan vara just då 🙂 Det som också fungerar väldigt bra för mig är att få massage eller annan behandling. Särskilt den taktila massagen eller någon form av healing får mig att verkligen slappna av och bara njuta en stund alldeles för mig själv. Jag erbjuder ”Taktila fjädermassagen” och ”Aroma healing massage” speciellt för dig som känner dig i behov av avkoppling och för stresshantering, men också för dig som har mycket värk i kroppen av olika anledningar. Mycket av den spänningsvärk många känner beror på stress/oro och då är dessa behandlingar mycket bra för att få musklerna att slappna av. Även den klassiska massagen som är mer djupgående är mycket välgörande då man ibland har gått väldigt länge med sin spänningsvärk och därav fått muskelknutor och rejält spända muskler.

Ansiktszonbehandling är en behandlingsform för dig som har obalanser i kroppen och vill gå på djupet för att komma i balans igen. De metoder som används under en ansiktszonbehandling visar fina resultat för välbefinnande och stresshantering. Bättre sömn är något de allra flesta upplever redan efter 1 behandling. Behandlingen hjälper och stöttar din kropps egna förmåga att självläka och återhämta sig, hormonsystemet balanseras och ditt mentala jag stärks. Personer med svår huvudvärk och migrän har fått bra hjälp att minska sina symptom märkbart.

Jag anpassar alltid mina behandlingar efter just dina behov och har en dialog med den jag behandlar så att allt känns bra. Det är viktigt att du känner förtroende och berättar hur du vill ha det och om något känns fel, eller om det är för mycket smärta. Våga säg till. Att ligga och plågas under behandlingen ger inget bra resultat då man istället för att slappna av spänner sig ännu mer och behandlingen tar inte lika bra.

Ibland behöver man gå hos mig några gånger innan kroppen kan slappna av och det är inget konstigt eller fel med det. Vi tar det lugnt och anpassar efter situationen. Själva behandlingen sker bäst utan för mycket samtal för att du ska komma ner i varv, slappna av och ta emot.

*********************************************************************

Ett gott råd till Dig – Affirmationer!

Varför affirmationer?

Att använda affirmationer är till för att stärka sitt eget jag, våga förlita sig på sina egna förmågor och att vi duger precis som vi är. Det kan vara en särskild situation som man förbereder sig inför eller mer för att stärka sin självkänsla rent allmänt. Gör det enkelt!

Vad är en affirmation?

Enligt Wikipedia betyder det följande: Affirmation (av latin affirmatio, ’försäkran’) är i nyandliga rörelser positivt färgade fraser som upprepas i tal och skrift i syfte att förbättra sin livssituation. Affirmationer utgår från tanken att man själv skapar sin verklighet och att ens tankar är det som orsakat ens nuvarande situation. Idag känner de flesta av oss till Attraktionslagen eller LOA – Law of attraction. Det allra viktigaste är att leva sig in i det man önskar, känna känslan av välbehag och livslust inför att tänka goda och lyckliga tankar. Visualisera och affirmera är enligt mig ungefär det samma! Dagdrömma om sånt man vill göra, så man vill leva och må är ett annat sätt att se på det som kan göra det tydligt vad det handlar om.

Ett lite längre exempel på en affirmation/visualisering/dagdröm/önskan/mål är: ”Jag, Kalle, är lycklig och tillfredsställd med mig själv. Jag har ett kärleksfullt och harmoniskt förhållande med Anna. Vi är lyckliga med varandra och känner oss trygga i vår relation. Vi känner verkligen att vi älskar varandra. Allt detta sker genom den plan som livet har för oss båda och allt är för vårt eget bästa.”

*************************************************************************

För min del går jag oftast inte och rabblar långa meningar med jättemycket innehåll utan använder mig av en mening som för mig betyder något personligt som jag behöver jobba med. Det jag vill förmedla till er är att en affirmation kan användas när som helst, var som helst, hur som helst och gärna många gånger om dagen!

Ett av mina exempel är: ”Jag känner mig stark och litar på min egen förmåga att…”

Vill du prova en av mina behandlingar och kanske prata vidare om stressrealterade symtom eller boka in mig för en föreläsning på ditt företag eller din arbetsplats? Hör av dig så löser vi det! // Jill JILA 4 goodlife info@jila4goodlife.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s